[ Pobierz całość w formacie PDF ]
5. Te trzy stadia zasilają się \yciem i energią wpływającą w dół przez całą długość stosu pacierzowego,
eterycznym odpowiednikiem stosu i w Czasie, i Przestrzeni, spływ ten (wraz z równocześnie podnoszącym się
\yciem) tworzą:
a) obudzenie w sposób stopniowy i uporządkowany ośrodków, stosownie do typów promienia; b) odwrócenie
ośrodków w ten sposób, \e świadomość zamieszkującego je człowieka jest odpowiednia do otoczenia; c) synteza
energii \yciowych wszystkich ośrodków i właściwy stosunek do potrzeb wtajemniczonego oraz do słu\enia
Hierarchii i Ludzkości.
6. Kolumna stosu pacierzowego (punktu wiedzy ezoterycznej) mieści w sobie potrójną nić. Jest to uzewnętrznienie
antahkarany, składające się z właściwej antah-karany, astratmy, czyli nici \ycia i nici twórczej. Ta potrójna nić w
stosie pacierzowym składa się przeto z trzech wątków energii, które otworzyły sobie przewód w wewnętrznej
substancji stosu, Trojaką drogę zbli\enia się i wycofania. W hinduskiej terminologii nazywa się je ście\kami Ida,
Pingala i Szuszumna, a razem tworzą drogę \ycia indywidualnego i obudzą się do działalności w następstwie i
zgodnie z typem promienia i punktem swej ewolucji. Drogi Szuszumny nie u\ywa się właściwie i bezpiecznie,
dopóki nie powstała antahkarama, a przez to nie złączyła się Monada z Osobowością, nawet za pomocą
najcieńszej nici. Wtedy Monada, Ojciec, aspekt woli mo\e dosięgnąć osobowość w sposób bezpośredni i mo\e
podnieść ośrodek u podstawy i z nim zmieszać, zjednoczyć i podnieść trzy ognie.
7. Wzdłu\ jednej z tych dróg płynie energia \ywiąca materię. Druga jest związana ze ście\ką świadomości i
rozwoju wra\liwości psychicznej, trzecia jest drogą czystego ducha. W ten sposób w ka\dej \ywej formie pracuje
Ojciec, Matka i Syn, toczy się \ycie-świadomość-forma oraz \ycie-jakość-postać i udoskonala się aparat odbiorczy
człowieka boskiego, umo\liwiając mu kontakt i rozpoznanie głównych boskich aspektów w dziedzinie
przyrody, ewentualnie w planetarnym i słonecznym układzie.
Nie daj się zmylić uło\eniem tych przeplatających się sfer \ywej energii po prawej i po lewej stronie stosu
pacierzowego. Odbywa się tu stały ruch, wzajemne zachodzenie, zazębianie i odwracanie. Mogę tylko przedstawić
charakter symbolu, który oznacza specjalną ście\kę trzech energii Boskiej Trójcy. Nie zaznaczam faktu jego
umiejscowienia lub lokalizacji, bowiem to materializowanie jest głównym czynnikiem, który stworzył tak wielkie
niebezpieczeństwo. Wtajemniczony uczeń usiłuje uchwycić związki między trzema podstawowymi energiami,
trzema ście\kami \ywego ognia, ich wzajemne stosunki i ich konsekwentną polaryzację. On nie stara się
ograniczać nauki do punktów, linii i miejsca, a\ do czasu, gdy te terminy mało znaczą dla niego i wie on znacznie
więcej.
8. Te trzy ście\ki \ycia są przewodami elektrycznego ognia, słonecznego ognia i ognia powstałego przez tarcie i są
związane w swej praktyce z trzema stadiami ście\ki ewolucyjnej; ście\ki ewolucji w materialności wcześniejsze
stadia. Zcie\ki Próbnej i wczesnych faz Zcie\ki Uczniostwa a\ do trzeciego wtajemniczenia i samej Zcie\ki
wtajemniczenia.
9. Ogień Kundalini, o którym tyle nauczano i pisano na Wschodzie, a ostatnio na Zachodzie, jest w rzeczywistości
- 54 -
zjednoczeniem tych trzech ogni, skupionych w ośrodku u nasady aktem prześwietlonej woli pod impulsem miłości.
Ten złączony ogień podnosi się za pomocą słowa Mocy (wysłanego wolą Monady) i przy łącznej władzy duszy i
osobowości zjednoczonych i \ywych. Istota ludzka mogąca to uczynić w pełni świadomości jest wtajemniczonym,
który pozostawił trzecią inicjację poza sobą. On i tylko on mo\e bezpiecznie podnosić ten potrójny ogień z nasady
kręgosłupa do ośrodka głowy.
10. Nieświadomy ezoteryk ró\nych okultystycznych grup tłumaczy zwykle, \e ogień Kundalini jest to coś, co musi
być podniesione, a został ju\ podniesiony, wtedy wszystkie ośrodki dochodzą do czynnego działania, a przewody
w górę i w dół stosu pacierzowego są oczyszczone z wszelkiej przeszkody. Jest to niebezpieczne uogólnienie i
odwrócenie faktów. Ogień Kundalini jest wtedy podniesiony i poprowadzony w kręgosłup, gdy obudzą się wszystkie
przewody le\ące wzdłu\ kręgosłupa i nie będą miały \adnej zapory. To usunięcie wszystkich tam jest rezultatem
\ywotności poszczególnych ośrodków, które przez potęgę swego \ycia, same przez się dokonują zniszczenia
wszystkich barier i zahamowań. Wtedy mogą one spalić wszystko, co przeszkadza ich promieniowaniu. Przyczyną
tego, co zwykle dzieje się w tych przypadkach (które czynią tak wiele szkody), jest to, \e kandydatowi przez
nieświadomą ciekawość i wysiłek umysłu (nie wyrazu duchowej woli, lecz woli czysto osobowej) udaje się podnieść
ni\szy z trzech ogni, ogień materii, ogień wytworzony przez tarcie; to tworzy przedwczesne spalanie się i niszczy
tkankę eteryczną w ciele \yciowym. Takie koliste kręgi subtelnej tkanki znajdują się między ka\dą parą ośrodków
na kręgosłupie i w głowie równie\. Gdy zdobywa się czystość \ycia, dyscyplinę emocjonalną i rozwój woli du-
chowej, wtedy normalnie się one rozpraszają.
Kręgi te są cztery. Gdy obudzi się poczwórna osobowość wysoko rozwinięta i o\ywia się ośrodek Ad\na, wtedy to
kręgi powoli, normalnie i automatycznie znikają. Te subtelne kręgi z tkanki w głowie są o wiele wy\szej jakości i
przecinają czaszkę na dwoje, poziomo i pionowo. W ten sposób symbolizują one Krzy\, na którym Syn Bo\y jest
ukrzy\owany.
11. Trzy przewody wzdłu\ kręgosłupa odpowiadają w całości trzem głównym ośrodkom: a) ośrodkowi splotu
słonecznego, dostarczając w ten sposób impulsu pragnienia, zasilając \ycie fizyczne i popęd twórczy, b) ośrodkowi
serca, dając impuls miłości i świadomego kontaktu z zawsze rozszerzającą się dziedziną boskiego wyrazu; c)
ośrodkowi w głowie, dostarczając dynamizmu z wyjątkiem kanału szuszumny, odpowiadającego jedynie na energię
ośrodka głowy i kierowniczą wolę skoncentrowaną w 10OO-płatkowym Lotosie. To mo\e być bezpiecznie
stwierdzone, gdy\ wola duchowa jest dotychczas nierozwinięta w tych, którzy starają się podniecać kundalini. Gdy
ono się obudzi, będą wiedzieli, co mogą bezpiecznie robić.
12. Trzy ośrodki w głowie są równie\ związane z potrójnym kanałem:
a) miejsce rdzenia przedłu\onego (modula oblenga-ta; główny ośrodek) i ośrodek arterii głównej, czyli gruczoł
karotydalny, b) ośrodek Ad\na i przysadka mózgowa, c) 1000-płatkowy Lotos i szyszynka. Ucznia zainteresuje
połączenie tych potrójnych układów z trzema głównymi promieniami: a) pierwszym promieniem woli i mocy, b)
drugim promieniem miłości-mądrości, c) trzecim czynnej inteligencji, a tak\e z trzema ludzkimi rasami obdarzonymi
siłą do rozwoju zarodka tych boskich aspektów: Lemurii, Atlantydy i rasy aryjskiej. One łącznie mogą być zalą\kiem
dla dwu końcowych ras, które zjednoczą i zsyntetyzują wszystkie powy\sze siły, właściwości i osiągnięte cele w
[ Pobierz całość w formacie PDF ]