[ Pobierz całość w formacie PDF ]

twoje, a nie inne?
Dlaczego mieliby kupować produkty i usługi u ciebie a nie u twoich konkurentów?
Czy to odpowiednia pora, by wchodzić na rynek z ofertą takich towarów i usług, jakie
proponujesz? Czy w danej chwili ludzie będą ich potrzebowali? Czy wraz z
rozwojem swojego segmentu rynku będziesz w stanie ulepszać produkty bądz
opracowywać produkty nowe?
Czy zastanowiłeś się, w jaki sposób będziesz reklamował lub promował swój produkt
i ile to będzie kosztowało?
Czy wiesz, kim sÄ… twoi konkurenci i jakie produkty oferujÄ…?
Czy rozmawiałeś z potencjalnymi klientami na temat produktów lub usług, które
zamierzasz oferować? Czy opracowałeś odpowiedni plan działania, by wszelkie
możliwe pytania oraz sugestie ze strony potencjalnych klientów nie zostały
83
zignorowane? Czy przewidziałeś wprowadzenie jakiejś metody umożliwiającej
nadążanie za potrzebami swoich klientów oraz rozwojem sytuacji na rynku? Jeżeli
zamierzasz korzystać z usług pośredników (na przykład hurtowników,
dystrybutorów albo agentów), czy masz pewność, że będą promowali twoje
produkty i usługi?
84
96. ZESTAWIENIE KONTROLNE - ZARZDZANIE FINANSAMI
Czy twoja firma będzie przynosiła zyski? Czy będziesz w stanie zapłacić rachunki,
kiedy je otrzymasz?
Jakie zasoby finansowe będą ci potrzebne, by odnieść sukces, szczególnie w
początkowym okresie działalności?
Czy jesteś w pełni przygotowany do wniesienia swojego wkładu finansowego?
Czy jest ci potrzebny - czy możesz uzyskać - kredyt o umiarkowanej stopie
oprocentowania? Czy jesteś pewien, że w rozsądnym terminie będziesz w stanie
spłacić pożyczki i zapłacić odsetki? Czy przeanalizowałeś, wyszczególniłeś i
oszacowałeś koszty, jakie będziesz ponosił, a także - kiedy te wydatki trzeba
będzie ponieść? Czy dokładnie przeanalizowałeś swoje zapotrzebowanie na kapitał
oraz  kapitał obrotowy"? Czy dokładnie przewidziałeś, kiedy zacznie pojawiać się
dochód?
Czy rozważyłeś swoje potrzeby w zakresie ubezpieczeń, różnego rodzaju koncesji i
pozwoleń, które są wymagane?
Jakich zródeł informacji, pomocy i porad potrzebujesz? Czy wiesz, gdzie i do kogo
się po nie zwrócić? Czy natknąłeś się na jakieś problemy, z którymi do tej pory
nigdy nie miałeś do czynienia? Czy w dostatecznym stopniu uwzględniłeś w
swoich planach amortyzację i szybkie zużycie niektórych rodzajów wyposażenia?
Czy wziąłeś pod uwagę nagły, drastycznie wysoki wzrost kosztów dzierżawy, z czym
możesz mieć do czynienia przy okazji negocjowania jej stawek? Czy nawiązałeś
dobre kontakty ze swoim księgowym i dyrektorem banku?
97. ZESTAWIENIE KONTROLNE - SIEDZIBA FIRMY
Czy wybrana lokalizacja i zabudowania odpowiadajÄ… twoim celom?
Czy lokale są wyposażone we wszystkie potrzebne w twojej działalności
udogodnienia, na przykład specjalne instalacje odprowadzania ścieków, wydmuchu
powietrza lub instalacje wysokiego napięcia? Czy dysponujesz odpowiednim
wyposażeniem na potrzeby produkcji, magazynowania, sprzedaży i biura?
Czy twoi dostawcy, klienci i pojazdy dostawcze będą mogły wjechać i wyjechać z
terenu firmy oraz swobodnie manewrować?
Czy masz pewność, że wydałeś stosowne zarządzenia w celu utrzymania i
konserwacji zakładu produkcyjnego i najważniejszego wyposażenia? Czy jesteś
85
przekonany, że zapewniłeś sobie wystarczające dostawy podstawowych materiałów
z godnych zaufania zródeł?
98. WPROWADZANIE PLANU W %7Å‚YCIE
Będziesz musiał zwołać zebranie członków kadry kierowniczej, którzy będą
wprowadzali plan w życie. Przed spotkaniem daj każdemu z nich do przeczytania
egzemplarz planu. Cele wyznaczone dla każdej z tych osób dają się wywnioskować z
samego planu. Teraz jednak trzeba je przedstawić bez żadnych niedomówień i
włączyć do zestawu zadań do zrealizowania w poszczególnych miesiącach, w
połączeniu z obmyślonymi i przyjętymi systemami kontroli. W wielu firmach uznaje
się za przydatne sporządzanie miesięcznych raportów opracowanych na podstawie
ustalonych wskazników wydajności przedsiębiorstwa -jak dobrze pójdzie, uda się to
zrobić w ciągu tygodnia kończącego dany miesiąc. Dyrektor naczelny bądz też twój
partner będzie musiał je przeanalizować i przedyskutować wyniki z każdą z
zainteresowanych osób spośród kadry kierowniczej.
Jeśli każdy z działów dysponuje własnym budżetem, wyodrębnionym na
podstawie planu, to takie miesięczne zestawienie wyników pozwala wykazać
faktyczne dochody i wydatki w porównaniu z przewidywaniami, wartościami
docelowymi lub - w przypadku sprzedaży - faktyczną wartość w porównaniu z
wartością oczekiwaną oraz związane z tym wpływy.
99. POSTPOWANIE W NIEOCZEKIWANYCH SYTUACJACH
W praktyce interesy nie zawsze idÄ… zgodnie z planem. Biznesplan oraz
informacje wykorzystane przy jego opracowywaniu stanowią doskonały punkt wyjścia
do rozważenia skutków jakichkolwiek nieprawidłowości - na przykład wolnego tempa
sprzedaży, powoli spływających należności, zmiany cen surowców.
Chcąc zinterpretować zachodzące zdarzenia, powinieneś przede wszystkim
spisać przyjęte w planie założenia: jakiej wartości sprzedaży oczekiwano, na jakich
rynkach, jakiego wzrostu poziomu sprzedaży oczekiwano po reklamie produktów w
poszczególnych mediach i tak dalej. Warto również pamiętać o wynikach  analizy
czynników ryzyka". W obliczu zmiennych okoliczności dane te stanowią zasadniczy
punkt wyjścia umożliwiający podejmowanie trafnych decyzji. Ważne jest, aby po
pierwszych napotkanych trudnościach nie odrzucać planu. Przeanalizuj ponownie
wszystkie dane, swój rynek -dzięki temu zorientujesz się, czy nie ma alternatywnych
86
zródeł zaopatrzenia, sposobów reklamy, a nawet - klientów. Kwestia zasadnicza
sprowadza się często do odpowiedzi na pytanie, czy potrafisz dostosować swoje
działania do potrzeb zmieniającego się rynku. W tej sytuacji gruntowna analiza
przeprowadzona na potrzeby opracowania planu oraz aktualizowanie danych
uzyskiwanych na bieżąco dzięki monitorowaniu rynku mogą się okazać nieocenione.
100. AKTUALIZOWANIE BIZNESPLANU
Aktualizowanie biznesplanu raz do roku to z całą pewnością rozsądna
praktyka. Wymaga to przekształcenia danych kwartalnych z drugiego roku
działalności w zestawienia miesięczne, uwzględnienia wszelkich zmian zaistniałych
w trakcie działalności firmy i przygotowania nowego zestawu danych dla czwartego
roku. Kusi, żeby zebrać wszystkie dane i poprzestać na uwzględnieniu w obliczeniach
współczynnika inflacji. Nie rób tego. Opracuj wszystkie dane na nowo, biorąc przy
tym pod uwagę bieżące wyniki, wszystkie znane ci fakty dotyczące zmian w poziomie
cen, a co najważniejsze - wszelkie działania, jakie zamierzasz podjąć, a jakie mogą
wpłynąć na zmianę danych - na przykład zmiana w asortymencie produktów, nowe
zródło zaopatrzenia w surowce, ściślejsza kontrola poszczególnych wydatków.
Traktuj to jako jeden z elementów służących do rozwinięcia owego planu, nie
zapomnij też ponownie przeanalizować otoczenia gospodarczego, zwracając
szczególną uwagę na swoich konkurentów. Przede wszystkim jednak trzymaj się
blisko swoich klientów - obserwuj, jak się rozwijają i jak zmieniają się ich potrzeby.
87
CZZ IX
TWÓJ WAASNY PLAN
Na kolejnych stronach przedstawiono schemat planu  do wypełnienia".
Zawiera on przykłady wszystkich głównych części wraz z ich nazwami i
poszczególnymi zestawieniami. Jeżeli prowadzisz niewielkie przedsiębiorstwo,
możesz go wykorzystać - wystarczy wypełnić puste miejsca. Jednak w większości
przypadków podany tutaj wzór trzeba dostosować do własnych potrzeb.
BIZNESPLAN
(Nazwa firmy)
(Adres) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kucharkazen.opx.pl