[ Pobierz całość w formacie PDF ]

przedmiotu swych działań. Nie postanie im w
głowie, że rzeczy nie potrzebują naprawy. Są do-
skonałe takie, jakie są. Rzeczywistość jest dobra taka,
jaka jest. Przekonanie, że, coś trzeba ulepszyć, po-
chodzi z błędnego osądu, że jest to złe. Gdy zrozu-
miemy, wszystko się zmienia bez wysiłku.
Opór oznacza, że opieramy się poglądom, które
są niezgodne z naszymi przekonaniami o tym, co jest
właściwe.
Spójrzmy na cykl ofiary. Kiedy stajemy twarzą w
twarz z daną sytuacją, zaczynamy ją porównywać
164 SZTUKA ZWIADOMEGO ODDYCHANIA STAWIANIE OPORU 165
z tym, jak powinno być, a następnie osądzamy ją porównywania, osądzania ani stawiania oporu. Po
jako złą. To wyraznie wskazuje, że sami stwarzamy prostu zobaczyć.
swoje wewnętrzne reakcje oraz napięcia mięśniowe. Wielu ludzi przez stawianie oporu próbuje stać się
Sytuacja nie jest niczym więcej, jak bodzcem skłaniają- bardziej uduchowionymi. Część swojej rzeczywistości
cym nas do negatywnych ograniczających myśli o na- uznali za złą i starają się stać lepsi. Uczą się listy
szej rzeczywistości, co z kolei sprawia, że tworzymy rzeczy niewłaściwych i wmawiają sobie, jak powinni
pewien osąd. Osądzanie działa jak przycisk włączający żyć. Ich nowym zadaniem jest poświęcanie się,
lęk, wywołujący różne reakcje i emocje. Innymi eliminowanie grzechu, unikanie pewnych zachowań.
słowy, kiedy włącza się strach, zaczynamy reagować. Mnóstwo czasu pochłania przeciwstawianie się in-
Oczywiście jesteśmy przekonani, że ma to coś nym punktom widzenia, walka z pragnieniami lub
wspólnego z osobą lub rzeczą, którą osądzamy. I tak, tłumienie naturalnych popędów swego ciała, często
jeśli nie lubimy naszych uczuć, zaczynamy stawiać bez zrozumienia, czym owe popędy są i skąd się biorą.
im opór i zle je oceniać. Stawianie oporu powoduje Poświęcanie się lub wymagające wysiłku odrzu-
napięcie i stres w ciele. canie czegoś oznacza, że jesteśmy wciąż do tego przy-
%7łycie jest naturalnym procesem ewolucyjnej zmiany. wiązani. Tak więc wiele dobrze o sobie myślących
Dlatego czujemy chęć zmieniania wszystkiego. Lecz osób mówi do siebie:  Nie powinienem się gniewać,
jednocześnie jesteśmy przerażeni zmianami, pożądać". A zatem tłumią owe uczucia. Nie jesteśmy
ponieważ nie całkiem rozumiemy, jak funkcjonuje świadomi tłumienia naszych uczuć, po prostuje igno-
rzeczywistość. W związku z tym obawiamy się kon- rujemy, aż stają się nieświadome. Ignorancja jest
sekwencji. Jeśli czegoś nie rozumiemy, zwykle się wynikiem ignorowania różnych aspektów życia.
tego boimy i przeciwstawiamy się temu. Oto fragment z mojej książki Wewnętrzne przebu-
Dlaczego chcemy wszystko zmieniać? dzenie:
Stawiając opór, próbujemy zmienić rzeczywistość,  Integracja nie polega na uwolnieniu się od czegoś,
jaką sami stworzyliśmy bez jej zrozumienia. co osądziliśmy jako złe, ale na porzuceniu samych
Sytuacje pojawiają się jedna za drugą i w rezultacie osądów, czyli przywiązań. Integracja jest świadomą
naszego porównywania i osądzania nazywamy je decyzją zmiany naszego negatywnego nastawienia.
 tragicznymi" lub  bolesnymi". Następnie staramy się je Ale najpierw musimy uświadomić sobie swoje ne-
zmienić, co powoduje napięcie (opór), i tak to się gatywne nastawienia. Bycie świadomym nie obej-
toczy, jak w koszmarze sennym. Musimy się prze- muje porównywania i osądzania, a wprowadzenie zmian
budzić i zobaczyć rzeczywistość taką, jaka jest, bez wyklucza stawianie oporu. Nieświadomi i uśpieni,
166 SZTUKA ZWIADOMEGO ODDYCHANIA
jesteśmy jak ślepi z przepaskami na oczach, którzy
usiłują przebić mur, by wyjść na wolność; gdyby tylko
zdjęli przepaski, zobaczyliby otwartą bramę".
Przebudz się. Otwórz oczy.  Kto ma oczy do pa-
trzenia, niechaj patrzy. Kto ma uszy do słuchania,
niechaj słucha". Najpierw postaraj się zrozumieć istotę
życia i swoje miejsce w nim. Wówczas cała twoja
walka ustanie, a cierpienie i ból przeminą.
Dlaczego ludzie tak bardzo chcą zmiany? Cały
świat zajęty jest ulepszaniem. Ale czy życie staje się
przez to lepsze? Ludzie chcą tak bardzo zmienić swe
Rozdział 17
życie i otoczenie, ponieważ sądzą, że zmieniając swoją
rzeczywistość, zmienią negatywne uczucia. Próbując
Utożsamianie się
zmienić zewnętrzne rzeczy, a nie zajmując się we-
wnętrznymi reakcjami, komplikują tylko problem.
Usiłują zmienić rzeczywistość nie z miłości, odczuwanej
Utożsamianie się oznacza, że zatraciliśmy siebie
wewnętrznie, ale z takich pobudek jak: gniew,
w jakiejś roli, idei, wierzeniu lub funkcji.
poczucie winy, lęk, poczucie niesprawiedliwości itd. A
Na przykład, gdy zapytasz ludzi na ulicy:  Kim je-
kiedy działają z takich motywów, jedna niesprawiedliwość
steś?", możesz otrzymać różne odpowiedzi:  Jestem
zastąpioną zostaje inną, jak uczy cała historia.
sobą, mężczyzną, kobietą, matką, terapeutą itd.". Lu-
Nigdy nic nie zrozumiemy, choć staramy się zmienić
dzie utożsamiają się ze swym wizerunkiem własnym, z
siebie na lepsze. A to dlatego, że wychodzimy z po-
kimś, kim według swego wyobrażenia są. Gdy opisują,
równywania, osądzania i stawiania oporu, tj. z ogra-
kim według siebie są, na ogół podają rolę lub
niczonego pola świadomości, niezdolnego do pojmo-
funkcję, którą spełniają w danym momencie. Utoż-
wania rzeczywistości. %7łyjemy w iluzji i usiłujemy
samili siebie ze swoimi rolami i to uniemożliwia im
zmienić iluzję. Pozbędziemy się iluzji, gdy dostrzeżemy
doświadczanie, kim naprawdę są.
swe Prawdziwe Ja; gdy uświadomimy sobie, że w
Owo pomieszanie z funkcjami i rolami, utożsa-
swym wnętrzu już jesteśmy  lepsi".
mianie się, jest główną przyczyną naszego oddzielenia
od zródła, od naszego Prawdziwego Ja.
169
UTO%7łSAMIANIE SI
168 SZTUKA ZWIADOMEGO ODDYCHANIA
KIM NAPRAWD JESTEZMY?
nasi ministrowie, którzy starają się nas przekonać, iż
jesteśmy ową rolą czy funkcją.
Myślimy, że jesteśmy tym, kim myślimy, że jeste-
Utożsamianie się to tak silne przywiązanie do życia,
śmy, ale jest to tylko utożsamianie siebie z naszymi
że przestajemy się w nie angażować. Czym jest
myślami. Chyba jednak jesteśmy czymś więcej niż
zaangażowanie w życie? Jest to bycie samym życiem.
to, co widzimy, czujemy, słyszymy, wąchamy lub czego
Nie obserwowanie i świadkowanie życiu, lecz bycie
dotykamy. Chyba jesteśmy czymś więcej niż to, o czym
samym życiem, w którym nie ma żadnych małych
myślimy i czego doświadczamy. Możemy poznać głębię
,ja". Czy czujesz różnicę między byciem strumieniem
nas samych tylko wtedy, gdy wyjdziemy poza granice
życia a byciem oddzielonym małym ,ja", zagubionym w
intelektu, emocji i ciała fizycznego, gdy wyjdziemy
strumieniu? Gdy pełnimy funkcję podmiotu obserwacji,
poza utożsamianie się z tym, co jest jedynie naszą
nie możemy mieć obiektywnego doświadczenia. Musimy
funkcją. Wtedy połączymy się ze swoim Prawdziwym
o tym pamiętać, gdy osądzamy rzeczywistość, ponieważ
Ja.
zawsze czynimy to z punktu widzenia jednego ze
Jak to zrobić? Musimy wyćwiczyć umysł tak, aby
swych ministrów, z którym aktualnie się
powrócił do czystości swojego ja, a uczynimy to przez
utożsamiamy.
oddychanie, medytację i obserwowanie siebie.
Dlaczego tak łatwo się utożsamiamy? Dajemy się
Wydaje się, że za każdym razem, kiedy wpadnie
wchłonąć komuś lub czemuś, by wypełnić wewnętrzną
nam do głowy jakaś myśl, zatracamy się w niej,
pustkę. Zatracamy się w rzeczach w daremnej próbie
gubimy. Podobnie jest z emocjami i doznaniami fi- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kucharkazen.opx.pl